Loading...
Trenutno ste u:  Medical  >  Izdanje Br. 58  >  Aktuelni tekst

Prijateljske crijevne bakterije- čuvari zdravlja

Objavio   /  

Piše: dr Snežana Tomić, homeopat

U našim crijevima žive u simbiozi trilioni prijateljskih bakterija, u većem broju nego što imamo ćelija u tijelu. Njih ima nekoliko kilograma i one čine 85 odsto ukupne crijevne flore. Ostatak od oko 15 procenata sačinjavaju druge, ne tako prijateljske bakterije i gljivice.

Piše: dr Snežana Tomić, homeopat 

CaptureU našim crijevima žive u simbiozi trilioni prijateljskih bakterija, u većem broju nego što imamo ćelija u tijelu. Njih ima nekoliko kilograma i one čine 85 odsto ukupne crijevne  flore. Ostatak od oko 15 procenata sačinjavaju druge, ne tako prijateljske bakterije i gljivice.

Da bismo očuvali naše zdravlje veoma je važno da ovaj odnos ostane neporemećen. Prijateljska crijevna  flora ili probiotske bakterije prva su linija odbrane našeg organizma. One ne dozvoljavaju patogenim bakterijama da prodru i da se razmnože u organizmu. Mi ih, uglavnom, povezujemo sa stomačnim tegobama, tipa ljetnjih dijareja, kada se probiotik prepisuje kao lijek za ublažavanje tegoba i normalizovanje varenja. Međutim, uloga probiotskih bakterija je višestruka i veoma važna za održavanje imunog sistema.

 1. Antivirusna, antibakterijska i antifungalna zaštita

2. Antinflamatorna uloga

3. Antitumorna

4. Sinteza vitamina

5. Pravilno varenje i apsorpcija nutrienata

6. Antialergijska zaštita

7. Održavanje imunog sistema

8. Održavanje nervnog sistema

Oko 80 odsto našeg imunog sistema nalazi se u crijevima, kao prva borbena linija da onemogući prodor patogenim bakterijama i, putem detoksikacije, eliminiše štetne materije iz tijela.  Ova činjenica ukazuje koliko su povezani digestivni trakt i imuni sistem i jasno je da će poremećaj u bakterijskoj  flori uticati i na pad imuniteta i obratno da će jačanjem prijateljske  flore u crijevima i odbrambene snage biti snažnije.

Zdrava crijevna  ora utiče i na mentalno zdravlje i rad nervnog sistema, Naime, mozak i nervni sistem i crijeva razvijaju se od istog tipa tkiva i u embrionu se to tkivo diferencira na nervni sistem i crijeva. Pri tom se u našim crijevima nalazi veliki broj nervnih tkiva, tako da crijeva možemo nazvati “drugim mozgom”. Englezi imaju izreku “gut feeling” – osjećanje u stomaku. Mnogi ljudi osjećaju nervozu ili anksioznost ili “leptiriće” u stomaku.

Mozak i crijeva povezani su nervom vagusom i kao što mentalno-emotivni aspekt utiče na rad crijeva, tako i stanje crijeva utiče na rad nervnog sistema, pa tako i na naše mentalne  i emotivne odgovore. Interesantan je podatak da djeca sa  poremećajem u ponašanju, od hiperaktivnosti do autizma, skoro uvijek imaju poremećenu crijevnu  floru. U većini terapija kod  autizma prvo se koriguje ishrana, izbacivanjem glutena i šećera  iz ishrane, jer ova hrana utiče loše na crijevnu bakterijsku  floru.

Bebe koje su se rodile sa poremećenom crijevnom  florom imaju  slabiji imuni sistem i, uglavnom, reaguju burno na vakcine.

Šta utiče negativno na crijevne, probiotske bakterije:

 1. Upotreba antibiotika

Antibiotici uništavaju kako patogene, tako i prijateljske bakterije u crijevima. Česta upotreba antibiotika najčešći je razlog poremećene crijevne  flore i uzročno-posljedično pada imuniteta.

Zato je važno uzimanje probiotika nakon završene antibiotske terapije.

2. Pesticidi i hemikalije u hrani, vodi i vazduhu

Pesticidi, hlor i  fluor u vodi, kao i ostale hemikalije, djeluju kao deterdžent i sterilišu crijeva, uništavajući crijevnu floru.

3. Nepravilna ishrana

Šećer, slatkiši, bijelo brašno, kao i sva nezdrava hrana i alkohol, onemogućavaju pravilan rad i obnavljanje crijevne  flore.

Kako ojačati crijevnu  floru?

 Pravilnom ishranom koja obiluje sirovim voćem i povrćem. Organska, neprskana hrana, hrana bez konzervansa, boja i hemikalija.

Konzumiranjem prirodno fermentisane hrane, kao što  je kiseli kupus, kefir i jogurt. Pri tom, zdravije je praviti jogurt i  kefir od bakterijske kulture nego komercijalni jogurt i kefir jer su u procesu pasterizacije ovih proizvoda uništene probiotske bakterije. Nije ni čudo da je naš narod opstajao zimi bez svježeg  povrća i voća uz kiseli kupus i turšiju, koji su mu davali ne samo vitamin C, nego i jačali crijevnu  floru i tako održavali imuni sistem i sve ostale funkcije koje probiotske bakterije vrše uodržavanju zdravlja. Tako je nacionalna sarma dobila i naučnu podršku, pa sada imamo argumente za njenu odbranu. Šalu na stranu, kiseli kupus u jednoj porciji sadrži više probiotskih bakterija nego cijela bočica kupovnog probiotika.

    Štampaj       Email
  •             NOVI BROJ PDF

    center

  • center

  • center

  • center
     

    center
     

    center
     

    center