Loading...
Trenutno ste u:  Medical  >  Izdanje Br. 37  >  Aktuelni tekst

Ishrana i osteoporoza

Objavio   /  

Piše: Dr Rajmonda Tuna
Svi znaju da uzimajući kalcijum (uglavnom unošenjem mlijeka) možete da izgradite jake kosti. Održavanjem jakih ko­stiju možete da se spasete od osteoporoze, progresivne bolesti slabljenja gustine kostiju od koje pati oko 25 miliona Amerikanaca, od čega čak 80% otpada na žene. To dovodi do 1,3 miliona slučajeva preloma godišnje.

Svi znaju da uzimajući kalcijum (uglavnom unošenjem mlijeka) možete da izgradite jake kosti. Održavanjem jakih ko­stiju možete da se spasete od osteoporoze, progresivne bolesti slabljenja gustine kostiju od koje pati oko 25 miliona Amerikanaca, od čega čak 80% otpada na žene. To dovodi do 1,3 miliona slučajeva preloma godišnje.

Nakon menopauze žene naglo gube koštanu masu, čime njihove kosti, posebno kosti kukova, postaju krhke i sklone prelomima. Osteoporoza se, takođe, javlja i kod starijih muškaraca, ali u mnogo manjem procentu.

Iako je nasljednost prva odrednica u razvijanju osteo­poroze, ishrani i drugim faktorima poput fizičke aktivnosti, može se pripisati rizik, pri čemu najnovija istraživanja pokazuju važnost koju uzimanje kalcijuma kroz čitav život ima u suzbijanju ovog oboljenja. Novi dokazi takođe potvrđuju da za snažne kosti treba mnogo više od pukog gutanja kalcijuma. Ostale vrste hrane mogu da utiču na izbacivanje kalcijuma koji unosite u organizam, a naravno, postoje i druge jako bitne namirnice koje jednako čuvaju od gubitka koštane mase.

Hrana koja može da pomogne:

- Hrana koja sadrži dosta kalcijuma

- Koštunjavo i drugo voće

- Sok od ananasa

- Vitamin D

Hrana koja može da škodi:

- Previše kofeina

- Natrijuma i

- Alkohola

BOR ZA KOSTI

Iako se radi o mineralu koji se u našem organizmu na­lazi u tragovima, bor ima moćan izgled da utiče na razvoj osteo­poroze. Najviše ga ima u koštunjavim plodovima i voću. Manjak bora remeti metabolizam kalcijuma, čineći tako kosti krtijim. Nova istraživanja pokazuju i da bor izrazito podiže nivo hormona u krvi – estrogena i drugih sastojaka koji sprečavaju gubitak kalci­juma i demineralizaciju kostiju. Drugim riječima, bor djeluje kao „blaga terapija nadoknade estrogena”. Najnovija studija koja govori u prilog tome, kaže sljedeće: „Žene u menopauzi, koje jedu hranu siromašnu borom, sklonije su da gube kalcijum i magnezijum, minerale koji jačaju kosti. Ipak, kada su žene dobijale 2 mg bora dnevno, gubitak kalcijuma je opao za čak 40%. Bor djeluje pojačavanjem steroidnih hormona u krvi. U ovoj studiji bor je izazvao da se estradiol 17-B, najaktivniji oblik estrogena, udvostruči. Time je postignut nivo koji postoji kod žena kada uzimaju zamjenu za estrogen.” Ovim se objašnjava zašto osobe koje jedu mnogo mliječnih proizvoda bogatih kalcijumom naginju ka osteoporozi i, s druge strane, zašto vegetarijanci mnogo manje pate od osteoporoze.

Bora najviše ima u:

- Voću, naročito jabukama, kruškama, grožđu, urmama i breskvama

- Mahunarkama

- Koštunjavim plodovima, uključujući bademe, kikiriki i lješnike

- Medu.

„ZAŠTITA IZ ANANASA”

Zašto? Jer je ananas izrazito bogat još jednim mineralom iz našeg organizma koji je jako bitan za razvitak osteoporoze -manganom. Studije dokazuju da žene koje pate od osteoporoze imaju oko trećinu mangana manje u krvi, u odnosu na zdrave žene. Osim toga, kada im se daje mangan, bolesne žene ga apsorbuju dvostruko više od zdravih. Pored ananasa, ostali izvori ma­ngana su: ovseno brašno, koštunjavi plodovi, cerealije, mahunarke, integralna pšenica, spanać i čaj.

- Najbolja zaštita sastoji se u tome da se cijelog života unose odgovarajuće količine onih hranjivih sastojaka koji izgrađuju i čuvaju gustinu kostiju kao što su kalcijum, bor, mangan i vitamin D.

- Poslije menopauze i gubitka estrogena, uzimanjem određenih namirnica s estrogenskom aktivnošću poput soje i hrane bogatom borom, može se povećati nivo estrogena i time postići zaštita od razvoja osteoporoze.

- Mlađe žene treba da jedu dovoljno masti ili holesterola, da bi zadržale uobičajen nivo masti i estrogena u organizmu, kako bi se održale normalne menstruacije.

- Oprez sa onom hranom i pićima koja kradu kalci­jum. Ne piti više od 3 šoljice kafe dnevno i smanjiti unos natrijuma koji može da odstrani kalcijum iz organizma.

- Oprez sa alkoholom – nikako ne piti više od jednog pića dnevno, jer velike količine alkohola uništavaju kosti.

ZLATNI KALCIJUM

Najpoznatiji mineral koji je dovoljno jak da spriječi osteoporozu, ipak je kalcijum. On stvara jake kosti i pomaže u očuvanju od kasnijeg propadanja. Niz istraživanja pokazuje da uzimanje kalcijuma u mladosti znači jače kosti i manje preloma u starosti. Međutim, šta se dešava ako se u mladosti nije uzimalo dovoljno kalcijuma? Uzimanje kalcijuma neće izgraditi kosti, tj. neće nimalo povećati koštanu masu. Od ključne je važnosti i nakon tridesete dobijati dovoljno kalcijuma jer se pomoću njega usporava gubitak koštane mase, što sprečava prelome. Žene bi trebalo da dočekaju menopauzu sa najjačim i najtežim mogućim kostima, jer u to vrijeme, kada estrogen prestane da djeluje, kalci­jum počinje da se gubi iz kostiju munjevitom brzinom. Koliko je kalcijuma dovoljno? Žene u postmenopauzi dobijaju punu zaštitu kostiju uzimajući 900 mg do 1.000 mg kalcijuma dnevno.

VITAMIN D JAČA KOSTI

Bez dovoljno vitamina D, kosti slabe, a ženama u post­menopauzi potrebno je 10% više od preporučene dnevne doze

vitamina D da bi spriječile gubitak kalcijuma. Preporučena dnevna doza je 200 I.J., a starijim ženama treba barem 220 I.J., jer starenjem gube sposobnost apsorpcije vitamina D. Izvor vitamina D je masna riba. Npr.: 90 gr lososa iz konzerve sadrži 500 I.J. dok ista količina sardine iz konzerve sadrži 300 I.J. Jegulja ima naročito veliku količinu – 5.000 I.J. na svega 90 gr. U šolji mlijeka ima 100 I.J. Problem je teži zimi, s obzirom na to da je sunce dobar izvor vitamina D, da nivo tog vitamina kod ljudi pada zimi, čak i kod ljudi koji žive na jugu.

SO – KRADLJIVAC KALCIJUMA

Previše soli može da uništi kosti tako što iz njih izvlači kalcijum, naročito kod žena u starijim godinama.

KOFEIN I OSTEOPOROZA

Kofein podstiče osteoporozu. Pospješujući izlučivanje kalcijuma, kostima otima kalcijum. Najveća studija otkrila je da kod onih koji piju više od 4 šoljice kafe dnevno, postoji oko 3 puta veća vjerovatnoća od preloma kuka nego kod žena koje konzumiraju malo ili nimalo kofeina. Čaj nije ispoljio nikakve štetne uticaje. Velika količina kofeina, u kombinaciji sa malom količinom kalcijuma, izuzetno je opasna.

ALKOHOL I OSTEOPOROZA

Kod žena u postmenopauzi 3-6 pića sedmično može da podigne nivo estrogena, time potpomažući sprečavanje osteoporoze. Veće količine alkohola ne povećavaju nivo estrogena i mogu biti štetne za kosti kao i za čitavo zdravlje. Prekomjernim unošenjem alkohola podstiče se osteoporoza, čime se direktno napadaju i uništavaju koštane ćelije. Obdukcijama je ustanovljeno da alkoholičari imaju kosti koje izgledaju poput kostiju 40 godina starijih osoba. Količina alkohola koja je bezopasna za kosti otpri­like je ista kao i ona koja se preporučuje kod drugih zdravstvenih poremećaja: ne više od jednog ili dva pića dnevno.

 

 

 

Piše: Dr Rajmonda Tuna

 

 

    Štampaj       Email
  •             NOVI BROJ PDF

    center

  • center

  • center

  • center
     

    center
     

    center
     

    center